Országimidzsment
„ich
schreibe nicht euch zu gefallen, Ihr sollt was lernen.” Goethe
(nem azért írok, hogy nektek tessem, – tanulnotok kéne valamit.)
(nem azért írok, hogy nektek tessem, – tanulnotok kéne valamit.)
Egy
országról évente több száz jelentés készül. Ez itt a
legutóbbi. Társszerzőm és forrásom, ihletőm az az az 52
képzőmüvész, akiknek műveiből tavaszi tárlatot rendeztek
Göteborgban 2019. február 23. - március 17. a Galleri
Backlund-ban.
https://galleribacklund.se/salong/
https://www.facebook.com/events/491796554615541/
https://galleribacklund.se/salong/
https://www.facebook.com/events/491796554615541/
Itthon vagyok zuhanyozok nem úgy, hogy bele a szorongásba, hanem épp kifelé ebből a téli kényszeralvás izzadságszagvilágból: megyek a tavaszi tárlatra.
Aztán
megint itthon vagyok, mert annyian vannak, tele a Galéria minden
terme még az utcán is várnak én visszafordulok (-tam) s akkor van
időm holnapig kitalálni a mércéket, a támaszkodókat, a
társadalmi befogadói évszak állandóit. Svéd élettörténet-képek
eseményekkel, hangulatokkal, lelkiállapotokkal és anyagokkal -a
fától az aluminiumig, a fotográfiától a tértextilig- ábrázolva.
Az
én perspektívám (országjelentésem): konstrukciók, hatalmi harcok
és elnyomás, a kortárs svéd önkép megnyilvánulásainak
keresése.
Átjön-e
például az egy hét ígérete: nevezetesen hogy a svéd hadsereg
egy hétig lenne képes
(!) védeni az országot, ott van-e a képeken ez az
orosz-rém-fenyegetettség?
Vagy
a három napig kitartani tudó és komzumció-független állampolgár
doktrínája megjelenik-e valamilyen formában a művekben/-en?
Család
vagy migráncs simogató-e a képek összességének üzenete vagy
akárcsak némelyike? Vagy talán a no-go-zóna elméletnek
megfelelően a tárlatra is csak rendőri kisér(l)ettel lehet el-
bemenni?
A
metoo nyomai fellelhetőek-e valamilyen, bármilyen formában is?
„Gyávák délibábja”
(Kinde
Annamária (1956-2014) Szandra May verse a költő közérzetéről,
Várad 2008/3)
A
művész nyilván őrzi egy ideig az élményt, amely alkotásra
késztette. De aztán leteszi. Mint a stoplámpánál, amikor
megállsz ha pirosat látsz (vagy persze átfut ha senki nem látja,
ő az egyik művész!).
Ha
összességükben ezek az alkotások le is képeznek vagy fel is
vázolnak egy pillanatnyi svédország-képet azért ezek önmagukban
mind mind egy egy önálló művész önálló alkotásai.
De
amint minden egyes műtárgy az alkotás és annak folyamatainak
összes fejlődési fokát is magában vagy "csak" magán
hordozza, egy kis jobb odafigyeléssel és az aktuális "délibábok"
elhessegetésével nagyon közel kerülhetünk a pillanatnyi
élményhez, ha nem is meg, de újraélve azt.
Így
ütköznek általános tapasztalatok a pillanatnyi valósággal
szembe. Ti hajlamosak vagytok azt elfogadni a svédországképből
ami genetikai mémekként öröklődtek rátok, de azt hogy ez az
ország és népe naponta és minden órájában újabb
valóságpillanatokkal gazdagszik ezt már nehezebb elfogadnotok. Ezek
az alkotások nem eszközök valamilyen vallási vagy politikai vagy
társadalmi (vagy akármilyen más) cél elérésében, de nem is
öncél, mint a „modern” „művészetben" hanem ebben az
összefüggés/em/ben: életjelek.Ezekből
igyekszem összerakni most az országjelentésem.Hol vagyunk már attól,
amikor négy de akárcsak három évtizeddel ezelőtt a fényképezőgépet még mindössze egy dokumentáló eszköznek tekintettük, ami azt ábrázolja ami van, ahogy van és (ÉS) egyáltalán VAN. Tudjuk a mai számítógépes technikáknak köszönhetően ma egy fényképezőgéppel (sőt már az sem igazán kell hozzá!) milyen csodás és csodálatos képeket, helyzeteket sőt valóságokat lehet megalkotni. Erre két művével Tina Langenbach (született 1973) talán a legjobb példa. A felépített díszletek a valóság értelmezésének a legkisebb esélyét sem adják meg: itt csak az üzenet és a képi valóság élvezete közötti feloldhatatlan feszültség van. Sem technikai megoldásaiban sem megfogalmazásával nem nyújt újat és üzenete is már a könyökünkön jön ki: a megtalált egyéni/egyedi jelenlét/kiteljesülés, kinek a kárára történik, kinél jelentkezik hiányként, kitől vonjuk el magunkat.
Feltett kérdéseim, perspektíváim közül talán a legjobban a „családsimogató” kategóriába sorolhatnám Tina műveit. (Presence 140x100, Cprint)
Absztrakt érdeklődés
a címe Angelica Olsson (sz. 1978) (A ház és A rombusz) két alkotásának (50x50 cm, papír és ceruza, 2018).Személyes kedvencem
mégis Lovisa Sköld (sz.1985) két (70x50 olaj vászon 2017) (már-már hiperrealisztikus) festménye a Mosoda és A mosásidő. Magyarban nincs is ez a szó, a fogalom sem. A lényeg, hogy a bértömbházak alagsorában van egy szoba mosógépekkel és szárítókkal (meg mángorlóval is) felszerelve. Általában 3-4 órára foglalható le az idő (terem!). Az időfoglalás különböző rendszereken keresztül valósulhat meg az újonnan épített házakban nyilván már digitálisan is. Mindegyik időfoglalási rendszernek, mint minden rendszernek, megvannak az előnyei és hátrányai is. Például a digitálisnál kizárhatja magát az ember (mert bent felejti a lakáskulcsát) és akkor többe kerül a sürgősségi lakatos kihívása, mint ha saját mosógépe lenne otthon. Vagy a hagyományosnál előfordulhat hogy bár Svensson vagy Kovács lefoglalta ugyan az időt és a mosodát, de mondjuk valaki más elnézve a dátumot vagy ennél rosszabb szándékosságra nem is gondolok, de mondjuk Olsson vagy Nagy mégis elfoglalja a gépeket, mos, szárít és még ki sem takarítja maga után a helyiséget! És ez biztos Kovács volt gondolja Olsson holott igazából Svenssson volt. Nagynak – csak hogy ő más legyen – saját mosógépe van otthon. És akkor kezdődhet a levelezés!Mivel Svédország lakosságánának fele bérházakban lakik, ezért ezt a társadalmi párbeszéd felsőfokát sokan és ingyen (na persze ez is benne van a bérleti díjban!) járják ki. Magyarán, bár nyilván úgy is lehetne olvasni ezeket a képeket, mint a nem fizetett munka és a családi, lépcsőházi konfliktusok szomorúan szorongó leporellóját, én mégis és ebben is a pozitív társadalmi tapasztalatot látom és igyekszem közvetíteni.
Határtalan belső táj háttérrel
És
mint minden egyes társadalom az emberi létezés újrateremtésére
tett kísérlet úgy minden egyes tárlat is egy konkrét idő
sokrétű rezdüléseinek rögzítése.
Igen,
jelen van, felismerhető, kiolvasható, megfogható a társadalmi
konstrukciók, az osztály-hatalmi harcok, a nemi elnyomás
sztereotípiái, a metoo is sejtések, tények, tünetek, okok,
diagnózisok, terápiák, elfogadások, tanuk és fájdalmak
formájában.
És
remélhetőleg
a hiteles kortárs svéd önkép keresésének megnyilvánulásai e
tárlaton a lelkünkig és tudatunkig hatolnak már ma is egy
simogatás egy mosoly egy elfogadás formájában.
Az
idei kiállítás a galéria második Tavaszi
tárlat
próbálkozása volt. Én kétszer mentem vissza. Megkérdeztem,
szeretnék folytatni. Az alkotások mintegy egyharmada kelt el,
került új tulajdonoshoz. Azt hiszem, bármely más művészek
alkotásait választottam volna, országképem ugyanez lett volna.
No comments:
Post a Comment