„a
válság pontosan abban áll, hogy a régi rend haldoklik
és
az új még nem tudott megszületni,
az
ilyen interregnumban beteges tünetek sokasága üti fel a
fejét”
Antonio
Gramsci
Kritikám
tárgya egy viszonylag régen megjelent könyv. Számomra azonban
sajnos csak most nyerte el aktualitását, ilyen lassan olvasok.
Sajnálom!
Szerző: Szilasi László
Szerző: Szilasi László
Cím:
A harmadik hídKiadás
helye, éve: Budapest, 2014Kiadó:
MagvetőTerjedelem:
352 oldalÁr:
3490 Ft
.
Szó
szerinti és pontos megjelöléssel nem sokszor fogok élni. Ám ezt
a hármat bemelegítőnek muszáj: A ferencesek az 54. oldalon
osztanak reggelente „péksüteményt meg valami tejterméket”, de
a mi szereplőink nem eszik meg, mert (!) majd napközben
megpróbálják átváltani „állati fehérjére vagy egy kis
szénhidrátra”. Hát bocsánat, ezt még egy ötödikes is tudja,
ehhez talán, jobb ha nem fűzök megjegyzést.
„(…) a poszthumusz Oscar-díját szorongató Henry Fondára.” 63. oldal. Az hogy a „h” betű írásban teljesen fölösleges, arra most teszek. De hogy hogyan szoríthatja HF posztumusz a saját díját? Igen, erre már kérek egy választ!
És akkor legyen a megsemmisítő hadjáratom utolsó bástyája ez (amiből kiderül nem-magyarságom is!): „egy Ingrid Bergmanos rendezőszékben” (214.o.). Basszus, Ingrid a nő (3 darab Oscar), aki színész; Ingmar a férfi (3), aki rendező. Maradjunk ennyiben.
És hogy csak három lett a felsorolt "egyértelmű hiba", az csak azért, mert három a magyar igazság. De az igazság az, hogy lehetett volna 10-szer, de akár 100-szoros is ezen példák száma. Én ennyivel csak érzékeltetni próbáltam, hogy itt valami nincs rendben!
„(…) a poszthumusz Oscar-díját szorongató Henry Fondára.” 63. oldal. Az hogy a „h” betű írásban teljesen fölösleges, arra most teszek. De hogy hogyan szoríthatja HF posztumusz a saját díját? Igen, erre már kérek egy választ!
És akkor legyen a megsemmisítő hadjáratom utolsó bástyája ez (amiből kiderül nem-magyarságom is!): „egy Ingrid Bergmanos rendezőszékben” (214.o.). Basszus, Ingrid a nő (3 darab Oscar), aki színész; Ingmar a férfi (3), aki rendező. Maradjunk ennyiben.
És hogy csak három lett a felsorolt "egyértelmű hiba", az csak azért, mert három a magyar igazság. De az igazság az, hogy lehetett volna 10-szer, de akár 100-szoros is ezen példák száma. Én ennyivel csak érzékeltetni próbáltam, hogy itt valami nincs rendben!
Szereplőit
Szilasi aláveti egy áltörténetnek és ebből adódóan álnokul
is írja meg ezeknek az embereknek az életét. Aki világképét
ilyen hibás, tév-tényekre építi – ami kiviláglik a szövegéből
– , egy ilyen embernek nem lehet teljes, humanista vagy koherens a
világképe.
Azonban a neheze most jön. Mert mindezek, mondjuk nagylelkűen, csak külsőségek.
Mert
mondjuk, Tersánszky Józsi Jenőnél még volt helye, szerepe és
értelme a kerettörténetnek. De Kertész, Esterházy, Borbély és
hát miért is ne, Kiss Tibor Noé után már nem lehet úgy írni,
ahogy ezt Szilasi teszi „a harmadik híd”-ban.
Ja, hát persze! Bocsánat, lehet így írni, de nem lett volna szabad kiadni!
Ez a könyv azon termések közé tartozik, amelyek évekre vetik vissza a magyar irodalmat. És igen, ha ilyeneket olvasnak, ki viszi át a civileket a másik partra!
Ja, hát persze! Bocsánat, lehet így írni, de nem lett volna szabad kiadni!
Ez a könyv azon termések közé tartozik, amelyek évekre vetik vissza a magyar irodalmat. És igen, ha ilyeneket olvasnak, ki viszi át a civileket a másik partra!
Nem
ad időt a saját figuráinak, hogy kiéljék, megvalósítsák
magukat, mintha azok nem is léteznének!
Nem
időz el az irodalomban, hanem siet, mintha csak a saját
mondanivalója, mintha a történet volna fontos számára. Nyelvéből
és a cselekményéből hiányzik a "célszerű szövetség"
(ep).
Saját
történetét fetisizálja, de ennek hatására csak jobban ki- és
megfosztottak lesznek azok, akikről ír: a hajléktalanok. Hát csak
sérüljenek, abból jó kis nemzetmentő szocreál irodalmat lehet
csinálni!
Még
bevet egy saját neologizmust is „szocmunkik”, hogy hitelesebb
legyen, de hát, nem! Sőt, még saját magát is beveti! Sz. L. egyik
alteregója közösül egy másik egójával, de közösséget nem
vállal velük, sőt: buzizik. A
magyar maszkulinitás zenitjén képzelve magát buzizik, de ezzel (a
fizikai egységen, rendszeren belül – ami ez a könyv most –
semmivel) nem járul hozzá a szó értelem- és értelmezés
semlegesítéséhez. Leég a pofámról a bőr!
Ha
ezt kapják, ki viszi át a civileket a másik partra!?
Ám rendben, lobogjon csak az írói társadalom, valósítsa meg önnön és saját magát mindenki!
Azonban
szerintem különbséget kellene – tudni – tenni két, az
irodalomban is legitim hozzáállás között: "nemtetszés"
és "eltérő vélemény"!
Az
hogy ég a 3-as metró és a tűzoltók éppen oltják, az hiába nem
tetszik, de az nem a véleményem. Ha egy metróvezető csak ennyi
hibát is elkövet – mint a felsorolt három – , akkor megkérik,
üljön át egy másik szerelvénybe: de utasnak.
Az
hogy ez egy rossz írás, kidobott pénz (a kiadónak és az NKA-nak)
és kártékony a felnövekvő nemzedékekre és, de főleg a
hajléktalanokról – és, de bocsánat az emberről! – alkotott
képünkre, az nem a véleményem. Ez tény!
Persze, hát értem én, maximálni kell a hasznot, csapatot kell építeni,
megtalálni a következő nemzedékek nagy íróját s akkor persze
belekerülhetnek ilyen könyvek is. Értem.
Azt
hogy regény-e egyáltalán, ebbe most nem megyek bele, semmi értelme,
a pontos meghatározás nem oszt s nem szoroz azon, hogy milyen a
könyv s milyen a szerzője.
Lassan
ideje már azonban lekerekítenem vagy összefoglalnom, amit mondani
szeretnék s amiért egyáltalán ennyi időt
foglalkoztam ezzel a történettel.
Ez
egy szennykönyv vagyis egy szennyes képzeletű sőt lelkű ember
írása.
Írja
meg a szennyét, persze! Írja meg azt is, hogy milyen szennyes a
lelke, de úgy hogy azt élvezhessem, mert jól van megírva, de ne
rettegjek egy-egy szavától, jelzős vagy mondattani szerkezetétől,
hogy jaj, istenem, ilyen lelkű emberek taníthatnak gyerekeket,
fejlődő lelkű ifjakat egyetemen!
Azt hiszem, nem egyszerűen egy Sz.L. elleni személyes támadásról van szó részemről, amire nyilván le lehetne egyszerűsíteni, szűkíteni a hőbörgésem: nem, évek óta gyűlik ez, de valahol véget kell – szerintem tudni – szakítani ennek a magyar irodalmat megkurtító szemléletnek, álláspontnak.
Azt hiszem, nem egyszerűen egy Sz.L. elleni személyes támadásról van szó részemről, amire nyilván le lehetne egyszerűsíteni, szűkíteni a hőbörgésem: nem, évek óta gyűlik ez, de valahol véget kell – szerintem tudni – szakítani ennek a magyar irodalmat megkurtító szemléletnek, álláspontnak.
De
most Dés Mihály (Budapest, 1950. – Barcelona, 2017.) halála, nem
mintha bármiben is hozzá mérném, vagy merném mérni magam (de
igen!), mégis arra késztet ez a halál, hogy igenis vannak dolgok,
amiket szóvá kell tudni tenni ma a magyar irodalomban!
Igen, azt hiszem, ideje volna a kritikáról beszélni, a kritika helyéről és szerepéről. Meg arról, miért is pont ennek a Szilasi-féle szemléletnek a melegágya ez a Kárpát-medence? Miért van az, hogy – az interneten megtalálható értelmezések szerint – mindössze egy kritikus nem "dőlt" be a hajléktalan mézesmadzag-történetnek és az írással kapcsolatos kételyeit osztotta meg olvasóival!
Igen,
lehet azt mondani, túl kicsi ez a magyar irodalom, mindenki ismer
mindenkit, nem lehet így kezdeni, csak személyeskedéssé válik
minden kritikus megjegyzés.
És
akkor nem írtam arról – mondjuk a civilek nevében – , mert én a magam nevében nem mondhatom, mint az Ottó (a Habsburg egy március
15-én), hogy „amikor mi magyarok”, mert én civilnek sem vagyok
magyar. Csak néha magyarul olvasok. Ugyanebből a megfontolásból
még azt sem mondhatom, hogy a civilek, az adófizetők nevében,
követelem vissza az NKA támogatását. Mert én nem vagyok magyar.
De!
De!
Kérem
vissza a pénzem! 3490Ft. Meg a repülőjegy árát. Meg a
befektetett munkaidőm árát. De nem vásárlási utalványok
formájában, nem! Áthidaló megoldásnak ajánlom, hogy
követeléseim anyagi teljesítése helyett, a Magvető fogadjon
örökbe néhány magyarországi védett növényt (pl a szirti
fanyarkát meg a bokros koronafürtöt).
De
főleg, kérem vissza a magyar könyvbe vetett hitem!
És
a 3-as metró vezetőjének, ha valaki ismeri, a nevét!
Sall László, Göteborg, 2017.június 6.
No comments:
Post a Comment